Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

Розмова про грошіБюджетний чекап. Як підбити фінансові підсумки року

Бюджетний чекап. Як підбити фінансові підсумки року — Розмова про гроші на Wonderzine

Поради експертки та власний досвід

Ми вже розповідали, як спланувати бюджет на наступний рік. Утім, перед тим, як це зробити, варто також проаналізувати, яким був поточний рік у контексті фінансів. Як підбити фінансові підсумки року та чи всім варто це робити – пояснила фінансова консультантка Галина Тритяк. А також власним досвідом подібного аналізу поділилися дівчата, які роблять фінансовий чекап.

текст: Софія Пилипюк

Галина Тритяк

фінансова консультантка


Як зробити фінансовий чекап у кінці року?

Цілі

Перше, на що я звертаю увагу: які цілі мені вдалося досягнути, які частково, які перестали бути актуальними. І хвалю себе за успіхи. А також аналізую, чому ціль, яку не досягла, стала менш пріоритетною. Розмірковую: я її замінила чимось? Можливо, мені не варто її переносити на наступний рік?

Наприклад, у плані на 2021 рік у мене було «заощаджувати на власне авто». Я на це суттєво не почала відкладати, бо були інші пріоритетні плани. Коли я почала аналізувати: я не хотіла їздити на громадському транспорті. Це я змогла втілити й без придбання власного авто: мені було зручно пересуватися на таксі чи трамваї. Через те, що це не було пріоритетно, інші цілі забирали цей ресурс.

Якщо говорити про плани на наступний рік, я не рекомендую ставити більше, ніж дві-три матеріальні цілі як найпріоритетніші. Якщо поставити п’ять-десять, буде дуже складно досягти, потрібне ранжування.

Дохід

Також я аналізую дохід: на скільки разів зріс; які нові джерела вдалося створити; де за менших затратах часу та зусиль я отримую більший дохід.

Якщо ви маєте декілька джерел доходу, то розумієте, що гроші – це зрозумілий спосіб отримати зворотний зв’язок. За ним можна зрозуміти, на чому людина фокусувалася: на своїй основній роботі, й отримала підвищення, чи на нових проєктах, які стали фінансово успішними. Аналізуючи це, я бачу, які джерела доходу будуть для мене пріоритетними наступного року, а також можу спрогнозувати їх.

Витрати

Подивіться, скільки відсотків забирають базові витрати. Адже, якщо зі зростанням доходу ростуть витрати на базові потреби, ви не відчуєте, що заробляєте більше. Зрозуміло, це окей, якщо ви задля підвищення комфорту починаєте витрачати більше на оренду чи харчування. Але у відсотковому співвідношенні до доходу частина на них має, навпаки, зменшуватися. Це дозволить вам більше заощаджувати на свої цілі.

Також зверніть увагу на подушку безпеки – можливо, її треба змінити. Наприклад, у вас змінилися базові витрати, бо ви віддали дитину в приватний садок. В ідеалі, що більші ваші базові витрати, то більша має бути подушка безпеки.

Проаналізуйте у відсотковому співвідношенні свої статті витрат. Чи відхилилися від плану? Наприклад, у мене постійно виходить за межі бюджету категорія «Кафе та розваги». Це варто врахувати в бюджеті на наступний рік. Можливо, деякі статті витрат були, навпаки, недофінансовані. Наприклад, ви ставите собі в пріоритет здоров’я, але витрачаєте на нього лише 1000 гривень на рік.

А якщо не вели бюджет протягом року?

Потрібно створити систему, яка буде зручна саме вам: Excel-таблиця, мобільний додаток чи блокнот. Підлаштовуйте рекомендації під себе. Важливо, щоб вам було зручно та ви не закинули це через місяць.

Для фінансового чекапу – зберіть дані з виписки банківського рахунку. Більшість банків зараз мають статистику, скільки відсотків іде на різні категорії витрат.

Якщо говорити про бюджет наступного року, врахуйте заплановані події: відпустки, подорожі й так далі. Відповідно, розпишіть необхідні доходи та заплановані витрати. Так ви можете оцінити: чи достатньо вам доходу? Можливо, варто задуматися над варіантами збільшення доходу, розставити пріоритетність цілям.

Для чого це робити?

Робити бюджет на рік – не обов’язково для всіх людей. Але якщо ви хочете відчувати більший контроль над життям, досягти великої фінансової цілі чи закрити кредити, це важливо.

З мого досвіду: я почала вести бюджет і робити фінансові чекапи з листопада минулого року, стільки фінансових цілей мені ще ніколи не вдавалося реалізувати. До того ж, коли знаєш, як витрачаєш свої кошти, отримуєш більше задоволення від фінансових рішень. Адже ви їх ухвалюєте не просто так, а тому, що слідуєте своєму плану.

Утім, буває так, що в людини все добре з фінансовою ситуацією. Тоді починати робити це лише тому, що про це всі навколо говорять, не варто, на мою думку.

Ярослава Кравченко

засновниця «Дикого театру», ведуча «Ебаут» і «Телебачення Торонто»


Веду облік доходів і витрат уже 10 років. Спочатку робила це з цікавості й тому що завжди забуваю, кому скільки позичаю. Аналіз бюджету не робила, оскільки не мала фінансових цілей. Кілька років тому поставила фінансову ціль і знову почала вести таблички доходів і витрат.

Перше завдання, яке ставила перед собою: зрозуміти, скільки я витрачаю та яка мені необхідна комфортна сума. Я керуюся правилом: якщо мені не буде комфортно, я буду економити й обмежувати себе, то не зможу бути продуктивною, щоб заробити більше.

Отже, спочатку визначила комфортну суму витрат на базові потреби, серед яких: оренда житла, їжа, подорожі, медицина, купівлі. Потім проаналізувала, яка моя щомісячна дельта – різниця між доходом і витратами, яку я можу «відкладати». А вже потім поставила фінансову ціль. Так я рахую, за скільки часу можу, не обмежуючи себе, виконати свою ціль. Може бути так, що ціль здається дуже далекою або непіднімною. Наприклад, хочу побудувати театр, але для цього мені треба 10 років, а я не готова так довго чекати. Тоді я або змінюю ціль або думаю, як підвищити дохід.


Моя Ехсель-таблиця – це своєрідний щомісячний ритуал

Пробувала кілька разів встановлювати застосунки, але там потрібно фіксувати щоденні витрати, а моя табличка – це своєрідний щомісячний ритуал. Тому Ехсель-таблиця – мій путівник.

Аналіз півріччя показав, що я витрачаю досить велику суму на каву. Це звучить як дрібниця, але в кінці місяця сума на кафешки та вуличну каву досить значна. Тому зараз себе перепитую: «Ти точно хочеш 11-ту чашку кави?». Тобто табличка ще й про моє здоров'я дбає! Також проаналізувала, що маю дуже багато підписок? про які забула, а кошти щомісяця знімаються. Тож це теж пофіксила. Коли робила розмотлошення, зрозуміла, що маю багато непотрібних речей, які сама ж купила. Тепер буду тричі думати, перш ніж щось купити.

Аналіз фінансів додає життю усвідомленості. У кінці року я аналізую, скільки роботи зробила, скільки вона мені принесла доходу, а скільки енергозатрат. Аналізую купівлі та подорожі як інвестицію у свій комфорт і розвиток.

Виходячи з фінансового аналізу, планую, яких проєктів мені потрібно більше, які не виправдані ні доходом, ні емоційними затратами. Підбиваючи підсумки 2021 року, я задумалася про більш довгострокове фінансове планування. Адже зараз недостатньо просто заробляти гроші, вони ще й мають працювати. Звернулася до фінансової консультантки, щоб розробити план інвестицій, включно із заощадженнями на альтернативну пенсію. Я дійсно сказала слово «пенсія»? Але так, я задумалася про пенсію та про те, що сьогодні, відкладаючи умовно 2000 гривень на місяць, у 60 років я матиму певний рятівний жилет.

Катерина Носко

Видавчиня IST Publishing


Особисті фінансові підсумки – це моє, певно, найголовніше відкриття 2021 року. З розвитком власного бізнесу, видавництва ist publishing і відкриттям комерційного напряму, цьогоріч стало зрозуміло, що без фінансової грамотності та вміння моделювати фінансові процеси далеко не підеш. Тож зміни в робочій сфері наштовхнули на переосмислення і власного бюджету. З’явився азарт, і він про те, як продовжувати робити круті речі, ризикувати, отримувати гідну оплату та раціонально витрачати.

Уже сьогодні я відчуваю, як змінився мій образ життя, маю впевненість у тому, які витрати будуть у наступні місяці. Раніше я думала, що дисципліна лише сковує й обмежує, а виявилося все навпаки. Фінансові підсумки за місяць і рік дають відчуття впевненості, якого мені бракувало всі попередні роки, бо досі я отримувала спорадичні гонорари за проєкти та зарплатню, але особливо не планувала витрати на майбутнє. Я витрачала гроші досить імпульсивно, бо мені складно себе обмежувати в чомусь. І загалом нестійке фінансове становище – типове для креативного класу прекаріату, і з цим хотілося щось зробити.

Кілька років тому я отримала піврічну менторську програму від British Council. Вона полягала в тому, що кожного місяця ми зустрічалися з британською менторкою та говорили про те, як налаштувати фінансову модель у власному бізнесі. Моїм відкриттям на першому занятті стала розмова про ведення особистого бюджету. Тоді я поставилася до цього несерйозно, бо який стосунок особисті витрати мають до витрат бізнесу? Зараз я розумію, що цей зв’язок прямий, бо він полягає в певному підході чи методі ведення фінансів.


Фінансові підсумки за місяць і рік дають відчуття впевненості, якого мені бракувало всі попередні роки

Тож саме на тій, першій, сесії я отримала алгоритм Create-Earn-Save-Repeat, яким користуюся сьогодні. У мене є звичайна гугл-таблиця, там вписано назву місяця, сума, яка лишилася з попереднього місяця (opening bank balance), всі надходження за місяць (гонорари, роялті, зарплата), сума витрат за місяць та останній рядок із залишком (closing bank balance). Обов’язково я веду таблицю витрат, це також моє нововведення, де всі витрати групуються в категорії. Найкраще це робити щодня, бо потім, наприкінці тижня чи місяця, я починаю момент підрахунку відтягувати, адже це досить марудна робота, і можна не пригадати якісь витрати. Серед цих категорій: комунальні послуги, мобільний зв’язок, підписки, логістика, свята/фан, їжа, одяг, оплати за консультаційні послуги (юрист, редактор тощо), розвиток, здоров’я, збереження. От щодо останнього – відкладених грошей – це взагалі супер, я відкладаю 20% із місячного доходу, і це ще одна причина, чому відтепер у мене з’явилася можливість фінансового планування.

Наразі я на етапі аналізу фінансового року, але серед попередніх висновків – потрібне збільшення доходу через нові активності, інвестування, зменшення логістичних витрат, а також збільшення відсотку для відкладених коштів – з 20 до 40%.

Аня Абліцова

комунікаційниця


Я рахую гроші й аналізую витрати, скільки себе пам’ятаю. Проте справжні фінансові підсумки року роблю вперше. Протягом 2021-го я фіксувала всі витрати, тому аналізувати є що.

Усі люди з нового року починають нове життя, і я не виняток. Тому в грудні минулого року ми з хлопцем вирішили серйозно підійти до витрат, щоби зрозуміти нарешті, куди діваються гроші. У нас спільний бюджет, і це не перша спроба фіксувати витрати. Десь роки три-чотири тому ми намагалися робити щось подібне в Excel-таблиці, але за місяць знудилися та закинули.

Цього разу вирішили фіксувати витрати в застосунку. Платна версія дає доступ декільком людям, усі дані синхронізуються – так ми бачимо витрати одне одного та загальну картину за грошима. У додаток ми підв’язали чотири карти, якими користуємося – по дві монобанківські та дві приватівські. Це зручно, адже так можна відстежувати загальний баланс. Підписка коштує 300 грн за рік і 50 на місяць. Я вважаю це скоріше плюсом: коли ти платиш за щось, є менший ризик, що з часом закинеш це.

У застосунку можна самостійно прописати категорії витрат, проте ми залишили стандартні: квартплата, продукти, здоров’я, ресторани, проїзд, одяг, розваги, подарунки тощо. Плюс додали дві свої – витрати на кота та дитину.

Як це працює? Коли я замовляю продукти, то відразу фіксую в додатку, скільки та з якої карти витратила на доставлення. Аналогічно витрати вносить мій хлопець. Так додаток приймає всі дані, а потім показує аналітику у вигляді графіки й порівнює цифру із середньою в категорії. Приміром, станом на 20 грудня ми витратили майже 6000 гривень на продукти. Це на 2000 менше, ніж у середньому (тобто наш місячний бюджет на продукти складає приблизно 8000 гривень).

Статистику витрат за всіма категоріями ми отримуємо за кожен місяць, а потім аналізуємо за правилом 50/30/20, де

  • 50% – обов’язкові витрати
  • 30% – необов’язкові
  • 20% – заощадження

Серед обов’язкових витрат: квартира, продукти, здоров’я, проїзд, дитина, кіт. Проте це вже філософія та щомісяця я можу змінювати підхід у підрахунку, враховуючи те, на що саме витрачались гроші. Адже інколи витрати в категорії «Здоров’я» не зовсім обов’язкові, а скоріше «побалувати себе» – наприклад, масажі. Або ж витрати в категорії «Подарунки» обов’язкові – наприклад, на дні народження племінників.

Ми не фіксуємо заощадження – щомісяця відкладаємо на депозити приблизно 30–40% від загального доходу. Тому застосунок більше використовуємо для того, щоб порівняти обов’язкові витрати з необов’язковими, та подумати, на чому можна заощадити в наступному місяці.

За аналогічним сценарієм аналізуємо й річні витрати. Найголовніша цифра, яку я найбільше чекала в цьому звіті, – загальні витрати за рік. У нас вони склали трішки понад 600 тисяч гривень, а значить, у середньому ми живемо на 50 тисяч у місяць. Переглянувши статистику за кожен місяць, я розумію, що витрати значно зросли з появою дитини, адже перші пів року 2021-го ми вкладалися в 30–35 тисяч гривень.

Тому в наступному році потрібно:

  • збільшити загальний дохід хоча б на 30% (щоб продовжити звичний стиль життя)
  • переглянути фінансову подушку (вона має покривати наші витрати хоча б на пів року)

Якщо говорити про рефлексії, то найбільше мене бентежить річна сума за оренду житла – це майже 200 тисяч гривень. Економити на цьому в наступному році ми не будемо, проте ще більше сил докладемо до того, щоб купити власну квартиру. На другому місці за витратами в нас категорія «Здоров’я» – на декілька тисяч «обігнала» продукти. Я тішуся цьому, адже у 2021-му ми почали більше уваги приділяти власному самопочуттю та змінювати все, що нас не влаштовує. Продовжимо цю тенденцію і в наступному році.

Фото: Icon8 (2, 4, 6), Rawpixel (1, 3)

Розповісти друзям
2 коментаряпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.