Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

КультураЩо таке квірбейтинг, або як попкультура заграє із ЛГБТ

Що таке квірбейтинг, або як попкультура заграє із ЛГБТ — Культура на Wonderzine

Від серіалу «Надприродне» до кліпу Біллі Айліш

Біллі Айліш звинуватили у квірбейтингу у кліпі на сингл Lost Cause. На думку деяких фанатів, у відео гетеросексуальна співачка експлуатує образ лесбійки.

Айліш – не єдина, кого підозрюють у заграванні із ЛГБТ-спільнотою. Натяки на ЛГБТ-лінії, які не мають подальшого розвитку, можна зустріти в багатьох серіалах і фільмах, від «Рівердейла» до «Красуні та Чудовиська».

Розбираємося, як розпізнати квірбейтинг і чим небезпечні такі маніпуляції.

Як працює квірбейтинг і до чого тут Tumblr

Квірбейтинг – маркетинговий прийом, який передбачає натяки на те, що герой чи селебріті належить до ЛГБТ-спільноти. Наприклад, вказівки на гомосексуальний зв'язок між героями серіалу без прямої демонстрації таких стосунків.

Завдання квірбейтингу – розширити аудиторію продукту чи артиста: залучити представників ЛГБТ і їхніх союзників, але водночас не відштовхнути людей консервативних поглядів. У ширшому розумінні ця стратегія межує з рейнбоувошингом – публічною підтримкою ЛГБТ-спільноти з комерційною метою. Для брендів і проєктів, які використовують таку тактику, це простий спосіб заявити про свою «прогресивність», не підкріпляючи слова реальними діями.

На думку професорки Джулії Хімберг, яка досліджує квірбейтинг у культурі й медіа, ця стратегія народилася завдяки фандому ранніх 2010-х. Фанати серіалів «Надприродне» та «Шерлок» об’єднувалися в Tumblr задля «шипінгу» персонажів: наприклад, складали фанфіки про стосунки між Шерлоком і Ватсоном.

Автори серіалів, а з ними й сценаристи кіно та музичні виконавці, почали використовувати це у своїх інтересах. Відтоді в попкультурі дедалі частіше фігурують натяки на одностатеві стосунки, вербалізувати які, втім, ніхто не збирається. Це вводить в оману ЛГБТ-глядачів: вони починають асоціювати себе з персонажами, але зрештою, коли серіал добігає кінця, залишаються ні з чим.

Ще одна проблема із квірбейтингом – те, що він здатен підсилювати стереотипи про бісексуальність. Коли герой, який фліртує з персонажем своєї статі, зрештою залишається в гетеросексуальних стосунках, це ніби легітимізує міф про те, що бісексуальність – це «лише фаза». Утім, якщо в основі сюжету лежить реальна історія сценариста/ки про пошуки власної сексуальності, поспішати з висновками про квірбейтинг не варто. Можливо, те, що стосунки між персонажами залишаються невизначеними, вмотивоване подіями з життя автора.

Важливо розуміти, що квірбейтинг – це насамперед про хайп і заробіток, а не про репрезентацію. Зазвичай, коли на екрані вдаються до цього прийому, стосунки між персонажами зводяться до флірту й сексуальної напруги (адже тема сексу й досі продає), тоді як труднощі, з якими стикаються представники ЛГБТ, залишаються за кадром.

Де можна побачити приклади квірбейтингу

Кліп і пісня Аріани Гранде

Аріану Гранде звинувачували у квірбейтингу двічі. Спершу за кліп Break up with your girlfriend, I’m bored, який закінчується за мить до її поцілунку з дівчиною; згодом – за пісню Monopoly, де Гранде співає, що їй подобаються жінки й чоловіки. Дехто із фанатів сприйняли це як негласний камінг-аут, інші – як маніпуляцію для залучення квіраудиторії. Сама співачка не коментує свою сексуальність, але зараз перебуває в гетеросексуальному шлюбі.

Реклама Calvin Klein із Беллою Хадід

2019 року Calvin Klein випустили відео, де гетеросексуальна модель Белла Хадід цілує віртуальну інфлюенсерку Ліл Мікелу. Після коментарів про квірбейтинг бренд визнав, що реклама може сприйматися неоднозначно, та попросив вибачення у ЛГБТ-спільноти.

Пісня Ріти Ори ’Girls’

Сингл Girls співачки Ріти Ори розкритикували не тільки за квірбейтинг, але й за токсичні стереотипи про стосунки між лесбійками. У відповідь співачка зробила камінг-аут як бісексуалка та сказала, що «не хотіла нашкодити ЛГБТ-спільноті».

Кастіель і Дін із серіалу «Надприродне»

Через постійні натяки на романтичні стосунки між Касом і Діном фанати роками «шиперили» їх на форумах. Утім, любовна лінія завершилась, щойно встигла початись: за кілька епізодів до кінця серіалу Кастіель зізнається в почуттях Діну та відразу помирає. Для фанатів, які ідентифікують себе як ЛГБТ, це стало великим розчаруванням: «Якби вони зробили це раніше [а не у 15 сезоні], це мало би значно більшу цінність для спільноти».

«Бріджертони» та сцена гей-сексу

Хіт Netflix і Шонди Раймс теж зазнав критики за квірбейтинг. Сцена сексу між чоловіками, яку показали в першому тизері, в серіалі триває лічені секунди, а лінію гей-персонажа висвітлюють дуже побіжно.

Натяки на одностатеві стосунки у «Красуні та чудовиську»

До прем’єри «Красуні та Чудовиська» ЗМІ тиражували новину про «першого ЛГБТ-персонажа Disney» – Лефу. Зрештою далі натяків справа не пішла: момент, який студія позиціювала як «проривну гей-сцену», настільки завуальований, що його можна не помітити.

Поцілунки в «Рівердейлі»

Підлітковий серіал «Рівердейл» постійно провокує суперечки у Twitter. Фанати нарікають на те, що сцени з поцілунками героїв однієї статі – це очевидний квірбейтинг, адже в інших сюжетних лініях ці персонажі поводять себе як гетеросексуальні.

Чому квірбейтинг шкодить
ЛГБТ-спільноті

Згідно з дослідженням Бортмунського університету, представники ЛГБТ-спільноти сприймають квірбейтинг як «умисну експлуататорську практику». Натяки на те, що відома співачка або головний герой популярного серіалу можуть бути представником ЛГБТ, дають людям хибну надію. «[Коли я бачу приклади квірбейтингу], відчуваю себе так, ніби мене зрадили», – зазначає Елзі, одна з учасниць опитування.

Так було не завжди: на думку професорки університету Огайо Ів Інг, ще десять років тому чимало представників ЛГБТ раділи кожному натяку на квірідентичність улюбленого персонажа чи артиста. Та зараз, у часи, коли репрезентація стає нормою, люди ставляться до цієї теми більш вимогливо та прискіпливо.

За даними GLAAD, репрезентація ЛГБТ у рекламі та кінематографі допомагає культивувати позитивне ставлення до представників спільноти. 80% респондентів, які бачили представників спільноти на телебаченні та в кіно, підтримують рівні права для ЛГБТ. Однак самої «картинки» для таких змін недостатньо: важливо й те, як саме зображають квірперсон. Наприклад, чи не використовують квірперсонажа суто для «обслуговування» гетеросексуального, як це часто буває зі стереотипним другом-геєм, що супроводжує головну героїню на шопінг і манікюр.

Поки одні проєкти (наприклад, серіали «Це гріх» і «Поза» або оскароносний фільм «Місячне сяйво») дають голос ЛГБТ-спільноті, інші просто апропріюють елементи квіркультури в рекламних цілях. Натяки на одностатеві стосунки використовують як приманку, яка допоможе «підчепити» фанатів на гачок і змусить їх чекати на наступні епізоди. За словами квірсоціолога Аміна Газіані, квірбейтинг «позбавляє ЛГБТ-людей людяності [на екрані] та перетворює їх на пішаків у грі за прибуток». Замість того, аби підтримувати вразливу групу, її просто використовують. 

Звісно, не кожне шоу, кліп або фільм має бути рупором ЛГБТ-спільноти. Але якщо ми прагнемо жити в толерантному суспільстві, працювати із квірперсонажами треба так само як із гетеросексуальними: з повагою й увагою.

Текст:

Таїсія Куденко

редакторка Wonderzine Україна

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.