Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

КолонкаБрекети, окуляри, чубчик. Чи може бути актуальним серіал «Моя улюблена Страшко»

Брекети, окуляри, чубчик. Чи може бути актуальним серіал «Моя улюблена Страшко» — Колонка на Wonderzine

Дивимося першу серію української адаптації

Софія Пилипюк

заступниця головної редакторки Wonderzine Україна


«Моя улюблена Страшко» – українська адаптація колумбійського серіалу «Yo soy Betty, la fea» («Я – негарна Бетті»), який вийшов у 1999 році. У 2010-му він увійшов у Книгу рекордів Гіннеса як найуспішніша теленовела. Адаптації виходили в більш ніж 20 країнах: США, Індії, Нідерландах, Китаї, Чехії. Зокрема, російську версію цього формату – «Не родись красивой» – транслювали в Україні у 2005–2006 роках.

У дитинстві, як і більшість моїх друзів-однолітків, я дивилася цю адаптацію серіалу. Все це викликає нотку ностальгії, якби не одне але: тоді я носила брекети й окуляри. І, звісно, якийсь час комплексувала через схожість до Каті Пушкарьової.

Часи змінилися й, відверто кажучи, я дуже здивувалася, коли побачила новини про те, що у 2021 році на телеканалі «1+1» виходить українська версія цієї історії – «Моя улюблена Страшко». Тому відвідала передпоказ першої серії та спробувала розібратися, чи можливо адаптувати сюжет «Я – негарна Бетті» до сучасних реалій, а головне – навіщо.

Фото: «1+1» 

Яка вона – українська Бетті?

Головна героїня української версії серіалу – Настя Глушко. Вона випускниця Києво-Могилянської академії з досвідом роботи в банку, але має труднощі з працевлаштування. Втім, їй щастить: її беруть секретаркою в. о. директора косметичної компанії Bon Visage. З контексту ми розуміємо, що її обирають за розум і те, що вона начебто не буде привертати уваги зовнішністю, оскільки директор має історію стосунків із попередніми секретарками.

Автори серіалу кажуть, що за сюжетом Настя через свій зовнішній вигляд стикається з булінгом, мобінгом, харасментом, сексизмом. «У чужому для себе світі красивих і забезпечених людей вона намагається побороти свої комплекси та довести навколишнім, що риси, які варто насамперед цінувати в людині, – це розум, працьовитість, старанність, душевність, та аж ніяк не зовнішня краса».

Але саме зовнішності героїні присвячено чимало уваги. З неї кепкують, і це помітно щонайменше з назви «Моя улюблена Страшко». А також у трейлерах серіалу: в одному перехожі дуже дивуються та сміються з вигляду Насті, коли та проходить повз, в іншому – її називають «чудом у пір’ї». «Страшко» – так називає Настю Глушко друг керівника компанії та її начальника Максима. «Що, Шрек?», – перепитує Максим. «Шрек навіть для Шрека», – відповідає йому друг.

Про те, що Настя начебто відрізняється від стандартів краси, йдеться й у описі серіалу: «Її не сприймають, кепкують через брекети, окуляри, одяг, який дуже далекий від модних тенденцій». Чи відповідає це сучасному контексту? Адже Настя Глушко у 2021 році виглядає не як «страшко», а як обличчя кампейну Gucci, герої яких теж з’являються в окулярах і яскравих в’язаних речах із вишивками з відсиланням у 80-ті. Тому зірки, як Гаррі Стайлз і Даян Кітон, навряд би погодилися, що Настя «далека від модних тенденцій».

Під час прес-показу серіалу продюсерка серіалів і фільмів 1+1 Олена Єремєєва розповідає, що команда серіалу знає: великі бренди змінюють стратегії та відмовляються від традиційних стандартів краси. «Але пересічні люди, наші знайомі, сусіди й колеги, можливо, ще не настільки змінилися», – каже Єремєєва. «Ми хочемо по-новому подивитися на всі проблеми, які показували тоді, у 99-му році, так, як сприймаємо сьогодні їх ми. Якими стали? Чи звільнилися від тих стереотипів, які сидять у багатьох дуже глибоко?». Цікаво, яку відповідь на це запитання дають собі автори серіалу.

Настя Глушко у 2021 році виглядає не як «страшко», а як обличчя кампейну Gucci


Красива лише серцем?

За словами сценариста серіалу Ярослава Войцешека («Сторожова застава», «Захар Беркут»), світ сильно змінився від часів, коли була знята початкова версія, тому мотиви колумбійського формату залишилися в основі, але сценарій суттєво адаптували під сучасні реалії – наприклад, додали контекст цькування в інтернеті. «Ми вирішили показати історію про сучасну Бетті, яка стикається з проблемами, актуальними сьогодні».

Але наскільки сучасним є образ головної героїні? Він практично не змінився з 1999 року – перед нами українська Бетті з брекетами, окулярами та чубчиком. На запитання, наскільки актуальний такий образ зараз, сценарист наголосив, що це історія не про зовнішність, а внутрішній світ героїні. «Для наших реалій зовнішня врода вже не актуальна. Ба бальше, погляди на зовнішню вроду дуже сильно різняться, тому ми зміщували акцент у напрям самооцінки, світосприйняття нашої героїні. Нашу Настю Глушко не можна назвати негарною, але вона трішки невпевнена в собі».

#КрасиваСерцем – із таким хештегом запустили флешмоб серіалу. Може здатися, що назва натякає, що героїня – красива «серцем», а не зовнішністю. Такий неймінг відповідає саундтреку від гурту Kazka: «У мого кохання одна надія: бути красивою серцем, найважливіше за все це». Взагалі, в комунікації серіалу багато йдеться про те, що головне – краса у внутрішньому світі героїні, начебто уникаючи того, що і зовнішньо вона може вважатися привабливою.

У межах #КрасиваСерцем закликають ділитися історіями булінгу, мобінгу (булінг на роботі), харасменту, сексизму. Флешмоб проходить за підтримки громадської правозахисної організації «Ла Страда». Її експертки також діляться порадами на сторінці Насті Глушко в Instagram. На прес-показі Альона Кривуляк, директорка гарячих ліній «Ла Страда» поділилася, що завдяки цій співпраці кількість звернень для отримання підтримки та консультацій збільшилася.

Посилює чи руйнує стереотипи щодо зовнішності?

Тему «нестандартної зовнішності» в серіалі намагаються зачепити в заставці: ми бачимо не лише головну героїню, а й інших жінок – з дредами, коротким волоссям, брекетами та вітиліго. Та чи не буде подача головної героїні як «страшка», навпаки, посилювати стереотипи щодо зовнішності, а не руйнувати їх? Наприклад, чи не стануть брекети й окулярами причинами цькування через такий сюжет?

Войцешек розповідає, що команда хоче показати, як герої протягом серіалу проживають внутрішню трансформацію, і стимулювати глядача замислитися. На його думку, толерантність наразі є декларованою, а насправді велика кількість людей стикається з булінгом. 

Але є інший аспект – як почуватимуться дівчата, які бачитимуть у Насті Глушко себе? Хоч сучасність і прямує до інклюзивності й того, що краса – суб’єктивне поняття, жінки досі відчувають постійний тиск, що «недостатньо модні» чи «недостатньо красиві». Тому в образі Насті Глушко впізнає себе чи не кожна.

Хочу вберегти всіх дівчат, особливо підліткового віку, які будуть дивитися цей серіал, від думки, що вони некрасиві


А якщо вже згадувати часи «Не родись красивой», Катя Пушкарьова не стала рольовою моделлю, яка додала дівчатам відчуття впевненості. І на це є об’єктивна причина – в серіалі над героїнею відверто глузували. Мені було 10 років, коли показували російську адаптацію, і її дивилися всі. І я шалено засмучувалася, що буду схожа на Катю Пушкарьову, коли в підлітковому віці мені надягнули брекети й окуляри. Зараз я дивлюся на Настю Глушко, як її називають «страшком», і хочу вберегти всіх дівчат, особливо підліткового віку, які будуть дивитися цей серіал, від думки, що вони некрасиві. Навіть якщо за сюжетом це необхідно, щоб показати, що булінг за зовнішність – це не ок.

Що не так із перевтіленням «страшка»?

Чи побачимо ми трансформацію зовнішності «страшка» разом із розвитком її персонажу, як це було в попередніх адаптаціях – наразі невідомо. Але натяк на ймовірність цього бачимо в перших хвилинах серіалу, коли одна успішна героїня, з якою розмовляє Настя, запитує: «Відмінниця? Червоний диплом? Не можеш знайти роботу?». Вона пояснює, що відразу це зрозуміла, бо сама була «такою» – і показує фотокартку з дитинства, де вона теж в окулярах і з брекетами. Зараз вона без них, у яскравому костюмі, з мейкапом, а також має свій офіс із краєвидом на місто.

Жінка дає пораду – начебто щоб притягувати успіх, потрібно яскраво виглядати в одязі та зачісці. Незважаючи на це, на роботу Настю беруть не відразу – спершу надають перевагу дівчині, яку чоловіки на співбесіді вважають привабливішою. Це висвітлює проблему лукізму – дискримінації людей, яких вважають некрасивими. Дійсно, дослідження показують, що роботодавці навіть готові платити більше людям, яких сприймають як привабливих.

Сподіваємося, за сюжетом головна героїня не буде змінювати свою зовнішність на ту, яка більше відповідає умовним стандартам краси разом із кар’єрним ростом. У такому випадку це може, навпаки, підтвердити стереотип про те, що конвенційна краса обов’язково дорівнює успішності.

Об’єктивація та харасмент у серіалі

До речі, інша дівчина зі співбесіди зазнає об’єктивації за сюжетом – і об’єктивується в кадрі: нам показують розріз на грудях її сукні, а співбесідуючі не звертають увагу на її освіту чи інші важливі для роботи критерії. Додається, що вона прийшла на співбесіду, бо за неї замовили слово. Нам будують контраст, наче одна героїня – «красива та нерозумна», а інша – «некрасива та розумна».

Серед проблем, які обіцяють показати творці серіалу, – харасмент. Поки невідомо, як саме команда висвітлить цю тему, але з контексту першої серії зрозуміло, що бос, у якого закохується Настя, має історію стосунків із попередніми секретарками. І якщо серіал повторюватиме оригінальний сюжет, у якому керівник починає романтичні стосунки з головною героїнею заради власної вигоди на роботі, – в сучасному контексті проблеми сексуальних домагань і руху #MeToo це як мінімум недоречно, як максимум – шкідливо.

Оновлення «культової історії» зачепило не всіх персонажів: наприклад, бабуся, дідусь і друг головної героїні дуже нагадують героїв російської адаптації. Але з’являються й нові герої. Наприклад, продюсерка розповідає, що, крім головної героїні, як рольові моделі для жінок у серіалі є науковиця Женя, менеджерка Яніна та підприємиця Соломія. Тому, як і в оригінальній версії, своє місце в історії має компанія подружок на роботі, що стає сестринським колом підтримки.

Дійсно, теми сексизму, об’єктивації, харасменту та мобінгу на роботі необхідно висвітлювати на українському телебаченні. Але залишається запитання: чи доречним рішенням є показати це в межах сюжету, якому понад 20 років, де дівчина в окулярах і з брекетами – «страшко», а її мрія – стосунки з керівником.

Розповісти друзям
6 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.