Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

РівністьНезаміжність і волелюбність: за що жінок називали відьмами в минулому та до чого тут мізогінія

Патріархальні уявлення минулих століть

Незаміжність і волелюбність: за що жінок називали відьмами в минулому та до чого тут мізогінія — Рівність на Wonderzine

У популярній культурі образ відьми часто саме жіночий: й досі сильних і впливових героїнь, і реальних особистостей наділяють атрибутами чаклунок із надприродними здібностями та недобрими намірами. Вони маніпулюють чоловіками, переступають соціальні норми і є небезпечними для інших жінок. 

Походить цей образ ще з часів пізнього Середньовіччя, коли незрозумілі й неконтрольовані явища пояснювали демонічними чарами, а звинуватити в цьому могли практично будь-кого. Саме тоді стартували сумнозвісні полювання на відьом, у ході яких засудили та стратили десятки тисяч невинних людей. 

Розповідаємо, чому європейці боялися відьом і навішували вигадану провину переважно на жінок, а також у чому мізогінність таких історичних практик.

 ТЕКСТ: Леся Королюк

 

 

Коли західне суспільство почало боятися відьом?

Якщо заглибитися в історію, ми з’ясуємо, що відьми й відьмаки в тій чи іншій соціальній ролі й під різними назвами існували в багатьох культурах. Це були люди, які, за віруваннями різних часів і регіонів, могли контактувати з надприродним і використовувати його для різних потреб: як для лікування й захисту, так і для шкоди. Оскільки ті, хто володів таємничими знаннями та вміннями, були унікальними членами суспільства, їх водночас могли й поважати, і остерігатися. Також магічні вірування та практики суттєво повпливали на різні культури й майбутні релігії. Наприклад, у Стародавньому Єгипті церемоніальної магії не боялися й не засуджували, а згодом вона лягла в основу давньогрецької філософії, а також деяких ритуалів юдаїзму, мусульманства і християнства.

У попкультурі полювання на відьом часто асоціюють із Середньовіччям, проте насправді переслідування чаклунства почалося наприкінці цієї епохи й на початку Нового часу. Дослідники стверджують, що до 14 століття в Європі до відьмацтва ставилися здебільшого нейтрально: його розглядали як уміння, що може приносити й добро, і зло залежно від запиту. Із закріпленням християнства в Європі та постанням Ордену Домініканців поширилося нове ставлення до відьмацтва. Тепер воно було не просто заняттям магією, а повною протилежністю до служіння Богу, себто підкоренням Сатані. За новими уявленнями, відьми й відьмаки займалися найгіршими з християнської точки зору заняттями: чинили всіляке зло, влаштовували оргії та їли нехрещених немовлят. 

У 14–15 століттях відбулося багато змін, що, ймовірно, стривожили Європу: країнами пройшлися епідемії чуми й холери, почалася урбанізація та Малий льодовиковий період. Історики припускають, що такі масштабні, неконтрольовані й не до кінця на той час зрозумілі речі могли частково пов’язати з чаклунством, а звинуватити у злі відьом. Так суспільство прагнуло відновити лад, що похитнувся, а також зрозуміти природу трагедій (як-от епідемій, нещасних випадків, вроджених недугів) і незрозумілих подій (наприклад, змінені стани свідомості чи рідкісні природні явища), що відбуваються навіть попри віддане служіння Богу. 

У 15 столітті церква заборонила ворожіння й магію, а перші переслідування відьом пройшли в Італії та Іспанії в 1420-х роках. У 1480-х інквізитор Гайнріх Крамер видав книгу «Молот відьом», що стала своєрідним посібником із тортур людей, яких підозрювали в магічних діях. Так стартувала історія полювання на відьом, що тривала близько 300 років. 

 

 

 

Кого переслідували і як судили підозрюваних «відьом»?

Хоча феномен полювання на відьом охопив багато регіонів Заходу, суди над підозрюваними в магічних діях були радше локальним явищем, прив’язаним до конкретних населених пунктів. Задля прикладу того, як обирали жертв для суду та що з ними робили, можна розглянути знаменитий Салемський процес над відьмами, що відбувся 1692 року в селищі Салем (сучасний штат Массачусетс, США). 

В останні роки перед процесом селище переживало складні часи після війни Британії з Францією, епідемії натуральної віспи, місцевих сутичок і страху перед корінними племенами Америки. Тригером перед масовим переслідуванням людей стали непоясненні на той момент напади в кількох юних дівчат селища: вони кричали та вигиналися. Місцеві вирішили, що це наслідок злих чар, і звинуватили у відьмацтві трьох жінок. Одна з них, сподіваючись на пом’якшення вироку, під час суду зізналася в тому, що була відьмою, а також розповіла, що нібито співпрацює з іншими чаклунками. Це призвело до масової істерії в селищі: місцеві почали підозрювати одне одного у відьмацтві, а об’єктами таких підозр ставали навіть діти. Тих, кого визнавали винними, вішали. За сучасними підрахунками, поблизу Салема стратили близько 150 людей. 

Жорстокими були не лише обвинувачення й вироки, а й так звані випробування підозрюваних на належність до відьомських кіл. Наприклад, їх закидали у воду, привселюдно роздягали, завдавали їм порізів і змушували «розчакловувати» нібито проклятих ними людей.  

 

 

 

Чому звинувачували переважно жінок?

За підрахунками істориків, серед обвинувачених у відьомстві могло бути до 90% жінок. Цьому є ціла низка причин, що пов’язані з мізогінними уявленнями.

Здавна, а подекуди й досі, ставлення до жінок було двоїстим: вони могли бути як праведними берегинями, так і грішними служницями Диявола. Таке уявлення походить ще з біблійної легенди про Єву – і розглядалася одночасно як вірна супутниця Адама й помічниця в раю, так і перша людина-союзниця Сатани. Так само, за поширеними християнськими уявленнями, гріх Єви, що полягав у непослуху, «успадкували» всі жінки майбутнього. 

Це відбилося на суспільній репутації. Якщо жінка відповідала суспільним вимогам (була вірною дружиною, берегинею дому й турботливою матір’ю слухняних дітей), вона могла розраховувати на прийняття й повагу. Водночас тих, що заступали за ці рамки (наприклад, не одружувались чи проявляли надто багато самостійності й активності), піддавали осуду й цілком могли звинуватити у відьомстві. Компромісу між цими образами практично не було, а рамки «хорошої» жінки були надто вузькими та вимогливими, щоб їх справді можна було безпроблемно дотримуватися. Тож досить багато жінок, які не мали жодного стосунку до чаклування й навряд чи мали якісь злі наміри, насправді ставали жертвами жорстких суспільних очікувань.  

Оскільки в часи орієнтовного початку масових полювань на відьом відбувалися великі суспільні та політичні зміни, вони так чи інакше повпливали на стиль життя тогочасних жінок. Зокрема, між 14 і 17 століттями зростав вік, коли більшість виходила заміж, а чимало жінок не вступали в шлюб узагалі. З часом вони влаштовувалися на роботу й уже не сиділи вдома цілими днями. А ще поширювалася практика, хоч і примітивної, та все ж контрацепції, і навіть вбивства небажаних новонароджених. Полювання на відьом були своєрідними спробами покарати «неслухняних» жінок, які не жили за традиційними нормами. 

Уявлення про двоїсту, від початку гріховну природу жінки, підсилювалося вже згаданою працею «Молот відьом», у якій автор пояснював, чому саме жінки схильні до відьомства. За ним, жіноча стать слабша за чоловічу в плані віри, а тому більш сприятлива до демонічних впливів. Єдиним способом, у який можна припинити поширення злих чар у світі, автор книги вважав винищення відьом. Подальші книги-інструкції для інквізиторів містили вже дещо відмінні думки про відьомство, проте жодна з них не піддавала сумніву злісну природу жінки та її схильність до угод із Сатаною.

 

 

 

Як полювання на відьом роз’єднувало жінок

Хоч писали інквізиторські праці й судили «відьом» саме чоловіки, жінок нерідко звинувачували у відьомстві їхні ж родички, знайомі чи сусідки.

По-перше, таке траплялося через те, що традиційною сферою злого впливу відьом вважалися саме «жіночі» справи: чаклунки нібито викрадали та вбивали дітей, наділяли жінок безпліддям, забирали в корів молоко і псували хліб чи пиво. У такому контексті, приміром, матір, чия дитина померла або народилася з патологіями, цілком могла звинуватити в цьому повитуху й назвати її відьмою. Можливих варіантів таких звинувачень, особливо в селах, було безліч.

Другою причиною звинувачення жінок жінками є вже згадані суспільні вимоги. У патріархальній системі не заохочується сестринство, натомість у ній поширеним є осуд «неслухняних» жінок іншими жінками, які прагнули так вивищитися й отримати схвалення. Нерідко тими, хто осуджував найчастіше, були більш привілейовані жінки – у них зазвичай було більше стартових можливостей, щоби відповідати стандартам соціуму. Адже, наприклад, жінка, яка зростала без батьків і мала скрутне фінансове становище, мала менше шансів успішно вийти заміж.

Варто пам’ятати, що в будь-якому випадку практика осуджувати жінок за відьомство є глибоко мізогінною й виростає з патріархального устрою. Вона карає жінок за найменший переступ суспільних стандартів, а часто взагалі ні за що, базуючись на вірі у гріховну сутність жінки та її здатність маніпулювати та впливати загадковими, незрозумілими силами. 

 

 

Фото: Etsy, Amazon, Rawpixel

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.