Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

РівністьМакіяж і підбори в дрескоді. Як гендерний розрив у догляді за собою впливає на кар’єру жінок?

І на їхні гаманці

Макіяж і підбори в дрескоді. Як гендерний розрив у догляді за собою впливає на кар’єру жінок? — Рівність на Wonderzine

Ще на початку нульових став популярним анекдот, що чоловік прокинувся, умився й уже красивий, а жінкам потрібно досить багато часу, щоб кудись зібратися. 

Догляд за собою дійсно відрізняється для статей. Наприклад, кажуть, що жінка «запустила себе», якщо вона не нафарбована, без укладеної зачіски, не має манікюру, не вищипала брови та будь-яке інше волосся на своєму тілі. До неї вимоги набагато вищі, аніж вчасно мити голову та носити попрасований одяг без плям. 

Відмовитися від такого багатоступеневого догляду буває важко, адже деякі роботи, зокрема у сфері обслуговування, вимагають від жінок того, щоб вони виглядали певним чином. Жіночий дрескод часто включає більше пунктів, аніж чоловічий.  

Розбираємося, чому від жінок вимагають макіяжу та підборів для просування в кар’єрі та як це вдаряє по їхньому гаманцеві. 

Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.

Текст: Анастасія Микитенко

 

 

 

Що таке гендерний розрив у догляді за собою?

Гендерний розрив у догляді за собою – це очікування, що жінки мають відповідати дуже високим вимогам щодо їхньої зовнішності. Це стосується і приватної сфери, коли жінки начебто мають виглядати певним чином на побаченнях, але найчастіше йдеться про роботу в офісі, ресторанах, готелях, продажах. Також ці очікування часто зачіпають стюардес – більшість авіаліній досі вимагають повний макіяж, вузькі спідниці-олівці та високі підбори. 

За відмову відповідати цим нормам жінок можуть прямо чи непрямо карати. Офіціанткам можуть давати менше змін або зони з меншою кількістю відвідувачів, консультанток із продажу можуть відсторонити від роботи з великим клієнтами або перевести працювати на склад. Деяких жінок штрафують або взагалі звільняють за зовнішній вигляд. 

Алекс, продавчиня в магазині дитячого одягу, розповіла для Allure, що відмова від макіяжу коштувала їй роботи. Вона завжди досягала цільової кількості продажів, і клієнти ніколи не скаржилися на неї. Та одного дня до неї підійшов менеджер і сказав, що їй варто було б почати фарбуватися, зокрема наносити підводку, туш, рум’яна, тональну основу та блиск для губ. Пізніше її звільнили: «Менеджер сказав, що я чудова працівниця й що я можу знову податися на якусь із відкритих вакансій наступного літа, але мені потрібно буде краще одягатися, щоб гідно представляти магазин… Водночас він був одягнений у футболку та джинси», – ділиться своїм досвідом Алекс.

Звісно, догляд за собою може бути приємним і заспокійливим, проте це стає проблемою, коли від жінки вимагають певного вигляду, а не дають вибору щодо того, носити їй макіяж, підбори чи спідниці, чи ні. 

 

 

 

 

Як зовнішній вигляд визначає кар’єру

Хоча професійність чоловіків здебільшого визначається їхніми здібностями, жіночі досягнення часто виходять на другий план, якщо вони виглядають якось не так. Це особливо помітно в політичній сфері – якщо про чоловіків здебільшого говорять у контексті того, які реформи вони пропонують і що саме вони виносили на обговорення із закордонними партнерами, то ЗМІ найперше висвітлює образи політикинь: чи вдало вони підібрали колірну гаму та крій під захід і хто саме пошив їхній одяг. Ми знаємо все про красу Клеопатри, стилі Маргарет Тетчер, Меркель і королеви Єлизавети, але як часто ми обговорюємо костюми Байдена або ж принца Вільяма?  

Те, як жінки виглядають, прямо впливає на їхню зарплатню й те, як їх сприймають менеджери та клієнти. Одне з досліджень показало, що доглянуті жінки заробляють більше, аніж доглянуті чоловіки або від природи привабливі люди. Науковці вважають, що це пов’язано з тим, що роботодавці думають, начебто якщо людина вкладається у свій зовнішній вигляд, то вона так само вкладатиметься в роботу. Згідно з іншим дослідженням, жінок із макіяжем також частіше описують як «професійних» і «таких, кому можна довіряти», у порівнянні з тими, хто не використовує мейкап.

Невідповідність очікуванням щодо зовнішності може завадити карʼєрі жінки. За результатами опитування виявили, що понад дві треті роботодавців відмовили б кандидатці, якби вона прийшла не нафарбована на співбесіду. А 61% менеджерів визнали, що вони б не дали підвищення співробітницям, які не носять макіяж на роботу на регулярній основі. 

Водночас забагато догляду – також недобре. Жінки, які витрачають понад 80 хвилин на день на свій зовнішній вигляд, отримують менше, оскільки роботодавці вважатимуть, що вони прийшли шукати чоловіка, а не працювати.  

Здавалося б, ми переживаємо послаблення в діловому стилі: усе більше людей приходять в офіс у худі або працюють із дому в піжамах. Та, як виявилось, роботодавцям досі важко відпустити уявлення про те, як має виглядати доглянута, професійна колега. Під час локдауну 35% жінок у Великій Британії стикнулися із сексистськими вимогами: вдягатися сексуальніше та наносити макіяж під час відеозустрічей. Вони пояснили це тим, що це «допомогло б отримати більше клієнтів», що важливо «старатися виглядати краще для команди» й що такий вигляд був би «приємнішим для клієнта». 

Проте це не тільки про макіяж, а й часто про підбори. Хоча їх і вважають такими, що шкодять здоров’ю через нестабільне положення ноги, затиснуті пальці та нахилену вперед поставу, деякі компанії продовжують вимагати, щоб співробітниці носили їх повний робочий день. Наприклад, міжнародна консалтингова компанія PwC потрапила в скандал після того, як менеджер відправив адміністраторку офісу додому в її перший робочий день, тому що вона відмовилася йти негайно купувати 5–10-сантиметрові підбори та носити їх узагалі. 

У 2019 році в Японії зародився рух #KuToo, який боровся за відмову від політики носіння підборів в офісах. Більшість бізнесів країни вимагали підбори висотою 5–7 сантиметрів, навіть якщо робота вимагала весь день бути на ногах. Тоді активістка Юмі Ісікава, яка й розпочала рух, направила петицію в Міністерство охорони здоров'я та праці – один із посадовців відповів, що вперше чує про те, що підбори можуть бути незручними. Рух підтримали багато жінок і бізнесів і деякі дійсно позбавилися правила щодо підборів як частини уніформи.

А у 2021 році розгорівся скандал і в Україні, коли курсанток змусили маршувати на параді до Дня Незалежності на підборах, хоча до цього вони виступали в берцях і зі зброєю в руках. Тоді Міністерство оборони заявило, що такою є жіноча парадна форма й це нормальна практика для багатьох країн, але посадовці таки додали до взуття шнурівку та зменшили висоту підбору. 

Наше стереотипне уявлення про те, що краса жінки є її визначальною рисою, досі не дозволяє роботодавцям об’єктивно оцінювати досягнення колег. І хоча це нормально, особливо для сфери послуг, вимагати від співробітників чистоти та догляду, проте ці вимоги не мають так сильно відрізнятися для статей. Якщо для догляду чоловікові достатньо мати вимите волосся, вмите обличчя, чистий одяг та акуратно підстрижені нігті, то для жінки цього має бути достатньо також. Ніхто не вважає, що чоловіки виглядають «непрезентабельно» та «хворобливо» без тональної основи – на таке саме ставлення заслуговують і жінки. 

 

 

 

 

Ціна догляду за собою

Зобов’язання завжди мати хороший вигляд коштує жінкам більше – і не тільки через те, що вони мусять проходити більшу кількість процедур. 

У 2022 році б’юті-індустрія згенерувала 430 мільярдів доларів прибутку, і більшість її покупців – жінки. «Рожевий податок» робить їхні шампуні на 48% дорожче за чоловічі, креми для обличчя – на 82%. У середньому українки витрачають 7200 гривень на рік на косметику, українці – 3800 на засоби для догляду. Чоловічі стрижки також значно дешевше, і чоловіки не витрачають гроші на видалення волосся в інших частинах тіла, окрім як на обличчі. 

Отож жінки, які не мають змоги купувати б’юті-продукти, заробляють менше, а ті, хто мають – витрачають вищі зарплати, щоб виглядати відповідно до свого рівня та до вимог роботодавців. 

Водночас догляд за собою також займає багато часу та зусиль: 53% українок витрачають лише на макіяж до 15 хвилин на день, а 34% – близько пів години. По світу жінки витрачають щодня близько 55 хвилин на догляд за собою – тобто їм потрібно раніше вставати на роботу, а також витрачати час на вихідних на відвідини майстрів. Це забирає їхній час на сон і відпочинок, що може вплинути на їхню продуктивність на роботі та схильність до вигорання. Загалом це два тижні на рік, витрачені винятково на красу, і цей час підготовки до роботи ніхто не компенсує. 

 

 

Фото: Rawpixel

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.