Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

ЖиттяGirl Math: як користувачки TikTok виправдовують свої купівлі

І чому це не завжди найкраща стратегія

Тренд Girl Math, тобто «дівоча математика», набув популярності в TikTok – у ньому користувачки діляться, як вони виправдовують свої маленькі та не дуже витрати. Це і про каву з десертом, щоби побалувати себе після важкого дня на роботі, і про дорогі сукні та гаджети, і про квитки на концерти. 

Уперше термін прозвучав у новозеландській радіопрограмі Fletch, Vaughan & Hayley. У ній жінки телефонують в ефір і розповідають про свої дорогі купівлі, а ведучі допомагають виправдати їх. Пізніше користувачки TikTok почали ділитися своїми прикладами, як вони рахують свої витрати. 

Здебільшого тренд орієнтується на три принципи економіки: вартість одного використання, незворотні затрати та прогнозовані витрати. 

У першому принципі люди рахують, скільки разів вони потенційно можуть використати річ, і ділять суму покупки на цю цифру. Що менша вартість використання, то краще. Наприклад, якщо сукню одягнуть вісім разів, а вона коштує 1000 гривень, то це всього 125 гривень за використання. За логікою Girl Math це майже безплатно. 

Незворотні витрати – це про гроші, які вже витратили в минулому, і вони вже не можуть впливати на наші фінансові рішення зараз або в майбутньому. Тобто якщо жінка купила сумку, але потім повернула її, то все, що вона купить за повернені кошти, безплатне. 

Прогнозовані витрати – це про майбутні витрати, які можна уникнути, якщо зробити щось зараз. У TikTok цим принципом виправдовують купівлі на сезонних розпродажах, адже це означає, що наступного року в користувачки вже будуть речі, але куплені з великою знижкою. Це також про покупку квитків на літак завчасно, бо в сезон вони вже будуть набагато дорожчими. 

@chicks Girl. Math. @shsu.chicks ♬ original sound - Chicks

@healthbydaniela Girl math makes me feel seen 🥹#greenscreen #girlmath #girlmaths ♬ original sound - dani 🤍

 

Користувачки часто не пояснюють це саме економічними термінами, але керуються її логікою. Проте є й інші прояви Girl Math: наприклад, у ній усе, що дешевше за $5 – безплатно. Це еквівалентно (не за курсом валют, а за логікою тренду) приблизно 100 гривням в Україні. Вони також не вважають витратою те, за що вони заплатили готівкою, а заробітком те, що вони не купили щось, що хотіли. Вони також можуть вирахувати, що похід до кулінарної школи коштує $20,000, а купівля підписки на спеціальний застосунок лише $25, а значить, безплатно в порівнянні. 

Деякі з цих принципів не мають сенсу, проте загалом тренд вважають жартівливим, а тому їх не сприймають серйозно. Водночас деякі користувачки таки критикують тренд. 

Насамперед сама суть тренду в тому, щоб виправдовувати «жіночі» купівлі. Вважається, що косметика, новий одяг, квитки на концерти – це щось, на що соромно витрачати гроші, адже це якісь «жіночі забаганки». Наприклад, якщо чоловік купить дорогий ігровий комп’ютер або вудочки, то це нормальна інвестиція в хобі та відпочинок, а якщо жінка захоче Дайсон або дорогий спортивний костюм, то це марна витрата. Проте якщо жінка заробила ці гроші й у неї є можливість витратити їх на те, чого їй хочеться, то навіщо виправдовувати цю купівлю? 

Також Girl Math начебто підсилює стереотип, що жінки не вміють поводитися з грошима та стають дурненькими, коли йдеться про витрати. Насправді деякі з принципів тренду дійсно мають логіку, якою користуються абсолютно всі. 

Тренд часто порівнюють із контентом користувачки, які пояснює новини світу, зокрема, політики, і складні концепти, але так, щоби її зрозуміли дівчатка. Наприклад, вона каже, що платники податків – це як «папіки» держави, а війну в Україні вона порівняла з тим, як хлопець намагається повернути свою колишню. Такий контент також підтверджує стереотип, начебто потрібно спрощувати складні концепти та переносити їх на реальне життя, щоб жінки його зрозуміли. 

Засновниця платформи з фінансової грамотності Торі Данлеп зазначає, що тренд на Girl Math дійсно може спонукати користувачів до нерозумних витрат, за які потрібно буде якось розплачуватися в майбутньому. А Вівіан Ту закликає дозволяти собі балувати себе, але закладати на це гроші в бюджеті. Для цього вона пропонує застосувати метод 50–30–20, де 50% вашого заробітку мають йти на основні витрати (оренда житла, комунальні платежі, їжа тощо), 30% на ваші побажання (кав’ярні, ресторани, розваги), а 20% – у збереження. 

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.