Star Views + Comments Previous Next Search Wonderzine

Психологія8 правил взаємодії між клієнтом і психологом

З чого складається сеттінг

8 правил взаємодії між клієнтом і психологом — Психологія на Wonderzine

Встановлення правил взаємодії між клієнтом і психологом є важливим етапом початку плідної співпраці. Разом із психологинею платформи «ЇЇ підтримка» Лілією Гудзь ми вирішили розглянути організаційні правила й індивідуальні домовленості, що допоможуть налагодити довірчі стосунки між клієнтом і психологом. 

Текст: Олександра Мельник

 

 

 

1

Регулярність сесій

Планування сесії, наприклад, у гештальт-терапії – це частина терапевтичного процесу. Особливо з клієнтами, які скаржаться на високий рівень тривожності, або з тими, хто працює над розумінням і побудовою власних кордонів.

Структурованість і передбачуваність сесій можуть дати клієнту відчуття безпеки, а також усвідомлення власної участі та відповідальності за терапевтичний процес.

Клієнт і психолог мають чітко визначити час і кількість зустрічей на тиждень.

 

 2

Перенесення сесії

Психологи часто практикують таке правило: сесія, яку скасували менше ніж за добу до зустрічі, повністю оплачується. На це є кілька причин.

Коли клієнт скасовує сесію в останній момент, психолог втрачає можливість запланувати іншу зустріч на цей час. Оскільки психологи планують свої графіки заздалегідь, а також часто винаймають приватні кабінети для проведення консультацій, раптові скасування можуть створити для них фінансову невизначеність.

Окрім цього, це правило може бути мотивацією для клієнтів серйозніше ставитися до терапевтичного процесу, адже регулярність і послідовність зустрічей важливі для ефективної терапії.

Якщо психолог використовує це правило, клієнта потрібно про це заздалегідь попередити. Умови перенесення сесії та форс-мажорні ситуації, що помʼякшують ці умови, у різних спеціалістів можуть відрізнятись, і це те, що варто обговорити перед початком роботи.

 

 

3

Запізнення на сесію 

Важливий момент, особливо для клієнтів-новачків. Якщо клієнт запізнюється на сесію, вона однаково закінчується тоді, коли вона мала закінчитись. Психолог на роботі, що має чіткий таймінг, тому важливо планувати свій графік, а також поважати час психолога та час інших клієнтів.

 

4

Тривалість сесії

Часто бувають випадки, що втриматись у межах 50 хвилин достатньо складно. Коли психолог бачить, що клієнт почав обговорення основного питання вже на 45-й хвилині зустрічі і його поглинули сильні емоції, він може запропонувати взяти додаткові 10 хвилин для коректного завершення сесії. Це виняток із правил, який психолог може запропонувати, якщо дає змогу його робочий графік.

Уміння клієнта не відкладати обговорення того, що справді турбує, на останній момент – це також частина терапевтичного процесу.

Коли клієнт обговорює важливі питання на початку сесії, це дає більше часу для їхнього обговорення й оброблення. Ухилення від важливих тем до кінця сесії може бути способом клієнта уникнути занурення в дискомфортні переживання. Починаючи обговорення з важливих питань, клієнт показує готовність визнавати та працювати над своїми проблемами.

Важлива навичка, яку людина здобуває в процесі терапії: «Якщо тобі щось важливо – говори».

 

 

5

Фінансове питання

Вартість консультації, оплата перед сесією чи після, після кожної сесії чи певної кількості сесій – це ті моменти, які потрібно обговорювати перед плануванням першої консультації.

Враховуйте й те, що ви можете перебувати в різних країнах, тому не зайвим буде уточнити умови вашого банку для переказу коштів на закордонні картки.

Можете також запитати, чи буде підвищуватися ціна на консультації, тому що деякі спеціалісти можуть практикувати підвищення вартості послуг, наприклад, кожні пів року. Уточніть, на який період озвучена вартість є гарантованою.

 

6

«На ти» чи «на ви»

У всіх можуть бути різні уявлення про те, як доречно спілкуватись психологу та клієнту.
Тому простіше почати з «ви», адже це універсальний стиль спілкування в професійних стосунках. Це безпечний підхід, який дає змогу уникнути можливих непорозумінь або зайвих клопотів, пов'язаних із формою звернення на початку спілкування.

У деяких випадках, особливо після певного періоду взаємодії, часто може виникати ситуація, коли клієнт або психолог бажають перейти на більш неформальне звернення. Тому згодом ви можете змінити це правило, якщо обом сторонам так простіше та комфортніше.

 

 

 

7

Нецензурна лексика 

Іноді у клієнтів виникає дилема: «Я не можу описати свої переживання без нецензурної лексики. Але чи це допустимо в межах консультації?»

Немає правила, яке б забороняло лайку для опису власних почуттів у процесі консультації, якщо це не стосується звернень одне до одного, звісно.

Тому якщо вас хвилює це питання, можна додатково уточнити, чи ок, якщо ви будете використовувати «ці» слова. І вирішувати, чи починати співпрацю з психологом, який категорично проти.

Використовувати лайку на сесіях чи ні – це правило, обговорення якого виявляє для клієнта можливість бути відвертим у вираженні своїх емоцій і не почуватись ніяково. Тому обговорення цього питання може бути індикатором того, чи можлива між вами комфортна подальша співпраця.

 

8

Дотики під час сесії

Якщо сесія проходить офлайн, ви можете на початку узгодити, чи може психолог вас торкатись, і навпаки. Клієнт повинен бути повністю проінформований про те, що тактильний контакт може бути частиною терапевтичного процесу, наприклад, при роботі з травмою чи проживанням горя. 


Але він має бути адекватним до контексту та спрямованим на підтримку клієнта й не мати жодних натяків на сексуальність. Тактильний контакт може мати форму легкого рукостискання під час розмови про сильний емоційний досвід або підтримку на плечі.

Якщо клієнт відчуває дискомфорт від тактильного контакту – він повинен це обов'язково озвучити.

 

 

Правила встановлюють обидві сторони за спільною згодою

Чітко визначені правила допомагають уникнути непорозумінь протягом терапевтичного процесу. Обидві сторони процесу розуміють, що від них очікується та на яких умовах вони можуть співпрацювати. Узгодження правил дає змогу врахувати особливості, побажання та межі одне одного для побудови комфортної взаємодії.

Невеличка порада клієнтам для оптимізації процесу обговорення правил. Зробіть список. Занотуйте перелік запитань, які б хотіли поставити психологу. Так буде простіше нічого не пропустити.  

 

 

 

Фото: Rawpixel 

Розповісти друзям
0 коментарівпоскаржитись

Коментарі

Підписатись
Коментрарі завантажуються
щоб можна було лишати коментрі.